Ας ξεκινήσουμε με τις συστάσεις. Ο Anders Bjorler είναι γνωστός από τη θητεία του στους Σουηδούς At the Gates και The Haunted, δύο γκρουπ που έχουν γράψει τη δική τους ιστορία στην ακραία μεταλλική σκηνή. Ωστόσο, η πρώτη του προσωπική δουλειά λίγη σχέση έχει σε μουσικό επίπεδο με τα δύο προαναφερθέντα σχήματα. Βασικά αυτό που μου κίνησε την περιέργεια ώστε να ακούσω το "Antikythera" ήταν ο τίτλος του album, σε συνδυασμό με το tracklist και το εξώφυλλο. Γρήγορα ήρθα αντιμέτωπος με μια έκπληξη. Η κυκλοφορία είναι αποκλειστικά instrumental και θυμίζει καθ' όλη τη διάρκεια ακρόασής της κάτι από soundtrack. Καθόλου στίχοι και φωνές λοιπόν, με τον γνωστό μηχανισμό των Αντικυθήρων να φιγουράρει σε μια πιο μοντέρνη εκδοχή του στο εξώφυλλο, και τίτλους όπως "The Callipic Cycle", "The Exeligmos Cycle", "Decree of Canopus", να μας θυμίζουν εκείνο το περίεργο πράγμα που βρέθηκε το 1900 στο ελληνικό νησί από δύτες και θεωρείται από τους επιστήμονες ως ο πρώτος υπολογιστής στην ιστορία, καθώς χρονολογείται από το 87 π.Χ.
Περνώντας στο κυρίως μέρος, το album κυλάει με πολύ μεγάλο ενδιαφέρον, με τις συνθέσεις να απαρτίζουν εκτός από αυτοτελείς μουσικές ιστορίες, και ένα ομοιογενές σύνολο, ένα προοδευτικό ταξίδι, αρκετά ατμοσφαιρικό και με έντονη μελωδικότητα, στο οποίο κυριαρχεί ο πλουραλισμός και η εναλλαγή συναισθημάτων, κάτι που μεταδίδεται ανάλογα και στον ακροατή. Πρόκειται για μια εμπνευσμένη δημιουργία που εμπλουτίζεται από όργανα όπως το σαξόφωνο, το πιάνο, το mellotron, και που παρά την απουσία φωνητικών, φαίνεται εξίσου γεμάτη, ώριμη και ολοκληρωμένη.
Αν θα θέλαμε να κατατάξουμε το "Antikythera" σε ένα μουσικό είδος - αν και είναι αλήθεια πως θα το αδικούσαμε - θα λέγαμε πως η βάση του είναι το μελωδικό rock σε ύφος μπαλάντας, με κάποια progressive, folk, ακόμα και jazz στοιχεία. Όμως τι σημασία μπορεί να έχουν οι ταμπέλες, όταν από το εναρκτήριο "Lost in the depths" μέχρι το δωδέκατο "The Pulse of the Universe", γινόμαστε συνοδοιπόροι ενός μαγευτικού ταξιδιού που θέλουμε μετά το τέλος του να ζήσουμε ξανά και ξανά από την πρώτη μέχρι την τελευταία νότα;
Κώστας Καφρίτσας
0 comments:
Δημοσίευση σχολίου