Οι κοινωνίες των σύγχρονων μεγαλουπόλεων, εδραιωμένες και οργανωμένες σύμφωνα με την παγκόσμια χάρτα της οικονομικής δικτατορίας, ασφυκτιούσες κάτω από τη διαρκώς αυξανόμενη πίεση του κρατικού ζυγού, παρουσιάζουν δεκαετίες τώρα –απ’ άκρη σ’ άκρη της γης– κάποια κοινά χαρακτηριστικά στην έκφραση και τη δραστηριοποίησή τους. Το άγχος λοιπόν, η απομόνωση, ο φόβος και η αβεβαιότητα αποτελούν αναπόσπαστα στοιχεία της καθημερινότητας των καταπιεσμένων, οι οποίοι αιώνες τώρα υφίστανται στο σώμα και την ψυχή τους τα θεσμοθετημένα βασανιστήρια του κράτους και της κάθε μορφής εξουσίας.
Ποιοί είναι όμως οι παράγοντες εκείνοι και ποιά τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της λειτουργίας και της μορφής των σύγχρονων κοινωνιών, που ευθύνονται γι’ αυτή την κατάσταση; Είναι αναντίρρητο γεγονός οτι κράτος και κεφάλαιο, απόλυτα εναρμονισμένα προς ένα κοινό σκοπό, την διατήρηση της κυριαρχίας τους και την διαιώνιση της προλεταριοποίησης των ανθρώπων, προπαρασκευάζουν –μέσα από θεαματικές διαδικασίες διαμεσολάβησης και αντιστροφής της πραγματικότητας– τις συνθήκες και τα χαρακτηριστικά της αποσυντιθεμένης καθημερινότητας του καθενός από εμάς. Συνεπώς η αστική κυριαρχία που εδώ και τρεις αιώνες παρασιτεί εις βάρος των λαών μπορεί και κατανέμει σωστά τους εξαναγκασμούς τους οποίους προσπαθεί να καλύψει με το γελοίο ένδυμα των νόμων, που προστατεύουν (ποιούς άραγε και από τι;) και βγαίνουν στο όνομα των πιο απροκάλυπτων και βρώμικων εξουσιαστικών επιταγών. Αυτές κάθε φορά είτε είναι κοινωνικές, είτε οικονομικές, πολεοδομικές, πολιτικές ή ακόμα και ηθικές υποβιβάζουν τον άνθρωπο σε αντικείμενο το οποίο ή θα είναι κλειδωμένο σε κάποια φυλακή (ή ψυχιατρείο) ή θα βρίσκεται στοιβαγμένο κάπου στα κέντρα παραγωγής και κατανάλωσης. Αλίμονο λοιπόν αν σε μια τέτοια οργάνωση για τη διάθεση της ζωής δεν παρουσιάζονται στους ανθρώπους εκδηλώσεις μόνιμού άγχους, φόβου, και αβεβαιότητας.
Ο χώρος και η μορφή των πόλεων, που διάφοροι αρχιτέκτονες και πολεοδόμοι (άξιοι εργάτες και σύμβουλοι της κρατικής-οικονομικής αυτοκρατορίας) έχτισαν και δημιούργησαν για τους ανθρώπους, μόνο ανθρωπιά δεν έχει. Οι σύγχρονες μητροπόλεις αποτελούν άξια τέκνα των μεγαλουπόλεων που προέκυψαν από τη βιομηχανική επανάσταση. Μεγαλουπόλεις που εξυπηρετούσαν φυσικά τη συσσώρευση εργατικού δυναμικού, τη δημιουργία προλεταριακών ζωνών και τον ευκολότερο έλεγχο. Πρόκειται για ένα περιβάλλον απρόσωπο όπου επικρατεί το πνεύμα και η νοοτροπία της «αρχιτεκτονικής του καταναγκασμού». Μια αρχιτεκτονική, που προσπαθεί από τη μια με την εξωτερική εικόνα της να δηλώσει το «μεγαλείο» και την «επιβλητικότητα» της εξουσίας και από την άλλη με την εσωτερική της εμφάνιση να ικανοποιήσει τις απαιτήσεις της εξουσίας για έλεγχο, μαζοποίηση και απομόνωση. Το περιβάλλον αυτό διαχωρισμένο σε γκέτο, περιοχές εργασίας, φτωχών και πλούσιων, και επιβαρημένο από τη μόλυνση των τοξικών αποβλήτων από τα εργοστάσια αποτελείται συνήθως από πανύψηλα κτίρια και πολυκατοικίες που κρύβουν τον ουρανό δρόμους που εξυπηρετούν την διέλευση των τροχοφόρων και ασφαλώς τη διακίνηση των εμπορευμάτων. Οι δρόμοι αυτοί ευθύνονται για το ασφυκτικό μποτιλιάρισμα και για τα καθημερινά τροχαία που απειλούν τις ζωές οδηγών και πεζών. Πρόκειται λοιπόν για ένα περιβάλλον που στο σύνολο του εκφράζεται μέσα από ακαλαίσθητους όγκους του μπετόν αρμέ κάτω από τους οποίους μεγαλώνουν παιδιά και ζουν άνθρωποι νευρωτικοί, αγχώδεις, καταδικασμένοι να υφίστανται έναν περίγυρο που σε καμία περίπτωση δεν είναι ο φυσικός τους.
Από τη άλλη πλευρά, οι ρυθμοί της σύγχρονης κοινωνικής «εξελίξεως» -λόγω της εργασίας του καπιταλισμού για την παγίωση και ολοένα ισχυροποίηση του σε παγκόσμιο επίπεδο- αυξάνονται ιλιγγιωδώς και οι ρυθμοί παραγωγής και κατανάλωσης που έχουν επιβληθεί στους «δούλους της δημοκρατίας» είναι συμμετρικά αντίθετοι προς τις αντοχές και τις επιθυμίες τους. Προκειμένου να αντεπεξέλθουν στις απαιτήσεις της κυριαρχίας θα δουλέψουν πολλές ώρες και μάλιστα σε συνθήκες, όπου θα κρίνεται διαρκώς επισφαλής η υγεία και η ζωή. Θα μπουν σε διαδικασίες ανταγωνισμού και εξειδίκευσης και γενικά θα καταβάλουν όλη τους τη δυναμική, προκειμένου να φέρουν εις πέρας την επαγγελματική τους αποστολή. Τον εξαναγκασμό αυτό για την προετοιμασία μιας αποδεκτής και λειτουργικής μονάδας του συστήματος, βιώνει ο άνθρωπος από την παιδική ηλικία κατά τη σχολική περίοδο.
Επιπρόσθετα η εξέλιξη της επιστήμης σε συνδυασμό με την ταχύτατη εξάπλωση της τεχνολογίας έχει σαφώς απελευθερώσει τον άνθρωπο από το άγχος για την κάλυψη βασικών αναγκών, από την άλλη όμως τον έχει εγκλωβίσει μέσα σε μια πληθώρα αγαθών που πρέπει να καταναλώσει καθώς οι επιθυμίες του δεν αναπτύσσονται σύμφωνα με τις επιταγές του «εγώ» του αλλά ανάλογα με τις ρυθμίσεις των θεαματικών μηχανισμών, που λειτουργούν στα αστικά κέντρα.
Μέσα σ’ αυτές τις κοινωνίες της αφθονίας και της υλικής ευημερίας, το άτομο ασφυκτιά κάτω από τον ολοκληρωτισμό των εμπορευμάτων που καθημερινά απασχολούν το χώρο, το χρόνο του, τις ανάγκες και γενικά τη διάθεση της ζωής του. Ο σύγχρονος σκλάβος των μεγαλουπόλεων είναι εξαναγκασμένος καθημερινά να καταναλώνει φάρμακα, συσκευασμένες τροφές, κουλτούρα, γνώση, ψυχαγωγία και να αναλώνεται σ’ οτιδήποτε καταναλώνει τον εαυτό του προς όφελος της κεφαλαιοκρατικής τρομοκρατίας.
Επιπρόσθετα, όλες οι ανέσεις που προσφέρει η παγκόσμια βιομηχανία σε συνδυασμό με την αυτοματοποίηση της τεχνολογίας -συστήματα επικοινωνίας, κλιματισμού, αυτόματοι πωλητές, ηλεκτρονικά μηχανήματα κτλ-, αποτελούν την κλειστή παραγωγική λειτουργία ενός μηχανισμού, κατά τη διάρκεια του οποίου, ή παραγκωνίζεται ή ενίοτε εκμηδενίζεται εντελώς η παρέμβαση του ατόμου και η διάθεσή του για δημιουργικότητα.
Ένα άλλο χαρακτηριστικό των σύγχρονων αστικών συγκροτημάτων, το οποίο ευθύνεται για τη δημιουργία άγχους φόβου και αβεβαιότητας είναι και η αυξανόμενη θεσμοθετημένη βία από τη μεριά του κράτους εις βάρος των καταπιεσμένων. Η αυτογνωσία των αφεντικών οτι παρασιτούν αναφορικά με την επιδίωξη των κοινωνιών για απελευθέρωση -και ο φόβος φυσικά που συνοδεύει τη γνώση τους αυτή- έχει οδηγήσει στη διαρκώς αυξανόμενη αστυνόμευση των αστικών συγκροτημάτων. Συνεπώς καθημερινά, κάθε «ελεύθερος δημοκράτης πολίτης» έχει να αντιμετωπίσει στο διάβα του πάνοπλους αστυνομικούς οι οποίοι με το χέρι σε έκταση και το δάκτυλο στη σκανδάλη πραγματοποιούν εξακριβώσεις, απειλές, απαγωγές, εκτελέσεις ασκούν μια αδυσώπητη τρομοκρατία προσωποποιώντας την κρατική επιβολή και θυμίζοντας βέβαια οτι οι ανθρώπινες κοινωνίες οργανώνονται και συγκροτούνται κάτω από το καθεστώς των όπλων και του φόβου.
Αυτό λοιπόν είναι ένα κομμάτι της καθημερινής ζωής των μεγαλουπόλεων, πλημμυρισμένης από το άγχος, την απομόνωση και αβεβαιότητα, ευθυγραμμισμένη στα πλαίσια της φτώχιας και της καταπίεσης που έθεσαν οι απαιτήσεις της ιστορίας της εκμετάλλευσης. Από την άλλη βέβαια οι επί μακρόν συζητήσεις των μπασκίνων, δικαστών, αρχιτεκτόνων, πολεοδόμων ψυχολόγων για τον εξανθρωπισμό των μεγάλων αστικών συγκροτημάτων, αποτελούν ένα φενακισμό τόσο αστείο όσο αστείος μπορεί να είναι ο εξανθρωπισμός του κράτους και της εξουσίας.
Αναμφίβολο λοιπόν, είναι το γεγονός οτι αυτή η άρρωστη κατάσταση (της επιβίωσης και κοινωνικής αποδοχής) που έχει επιβάλλει η κρατική-οικονομική εξουσία ως σύστημα για τη διάθεση της ανθρώπινης ζωής, είναι το αποτέλεσμα των διεργασιών της για τη διαιώνιση και ισχυροποίησή της πάνω στον τράχηλο των καταπιεσμένων. Από την άλλη δε θα πρέπει να παραβλέπουμε την ιστορική αλήθεια, το γεγονός οτι αυτή η κατάσταση εξωθεί τους αδύνατους στην επιλογή και τη χρήση της απαραίτητης αντιβίας και τους μεταμορφώνει σ’ ένα ηφαίστειο, έτοιμο να ξυπνήσει και να εκραγεί και του οποίου η λάβα θα σπείρει τον όλεθρο και την καταστροφή σ’ οτιδήποτε επί αιώνες τώρα τρομοκρατεί και καταπιέζει…
Ποιοί είναι όμως οι παράγοντες εκείνοι και ποιά τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της λειτουργίας και της μορφής των σύγχρονων κοινωνιών, που ευθύνονται γι’ αυτή την κατάσταση; Είναι αναντίρρητο γεγονός οτι κράτος και κεφάλαιο, απόλυτα εναρμονισμένα προς ένα κοινό σκοπό, την διατήρηση της κυριαρχίας τους και την διαιώνιση της προλεταριοποίησης των ανθρώπων, προπαρασκευάζουν –μέσα από θεαματικές διαδικασίες διαμεσολάβησης και αντιστροφής της πραγματικότητας– τις συνθήκες και τα χαρακτηριστικά της αποσυντιθεμένης καθημερινότητας του καθενός από εμάς. Συνεπώς η αστική κυριαρχία που εδώ και τρεις αιώνες παρασιτεί εις βάρος των λαών μπορεί και κατανέμει σωστά τους εξαναγκασμούς τους οποίους προσπαθεί να καλύψει με το γελοίο ένδυμα των νόμων, που προστατεύουν (ποιούς άραγε και από τι;) και βγαίνουν στο όνομα των πιο απροκάλυπτων και βρώμικων εξουσιαστικών επιταγών. Αυτές κάθε φορά είτε είναι κοινωνικές, είτε οικονομικές, πολεοδομικές, πολιτικές ή ακόμα και ηθικές υποβιβάζουν τον άνθρωπο σε αντικείμενο το οποίο ή θα είναι κλειδωμένο σε κάποια φυλακή (ή ψυχιατρείο) ή θα βρίσκεται στοιβαγμένο κάπου στα κέντρα παραγωγής και κατανάλωσης. Αλίμονο λοιπόν αν σε μια τέτοια οργάνωση για τη διάθεση της ζωής δεν παρουσιάζονται στους ανθρώπους εκδηλώσεις μόνιμού άγχους, φόβου, και αβεβαιότητας.
Ο χώρος και η μορφή των πόλεων, που διάφοροι αρχιτέκτονες και πολεοδόμοι (άξιοι εργάτες και σύμβουλοι της κρατικής-οικονομικής αυτοκρατορίας) έχτισαν και δημιούργησαν για τους ανθρώπους, μόνο ανθρωπιά δεν έχει. Οι σύγχρονες μητροπόλεις αποτελούν άξια τέκνα των μεγαλουπόλεων που προέκυψαν από τη βιομηχανική επανάσταση. Μεγαλουπόλεις που εξυπηρετούσαν φυσικά τη συσσώρευση εργατικού δυναμικού, τη δημιουργία προλεταριακών ζωνών και τον ευκολότερο έλεγχο. Πρόκειται για ένα περιβάλλον απρόσωπο όπου επικρατεί το πνεύμα και η νοοτροπία της «αρχιτεκτονικής του καταναγκασμού». Μια αρχιτεκτονική, που προσπαθεί από τη μια με την εξωτερική εικόνα της να δηλώσει το «μεγαλείο» και την «επιβλητικότητα» της εξουσίας και από την άλλη με την εσωτερική της εμφάνιση να ικανοποιήσει τις απαιτήσεις της εξουσίας για έλεγχο, μαζοποίηση και απομόνωση. Το περιβάλλον αυτό διαχωρισμένο σε γκέτο, περιοχές εργασίας, φτωχών και πλούσιων, και επιβαρημένο από τη μόλυνση των τοξικών αποβλήτων από τα εργοστάσια αποτελείται συνήθως από πανύψηλα κτίρια και πολυκατοικίες που κρύβουν τον ουρανό δρόμους που εξυπηρετούν την διέλευση των τροχοφόρων και ασφαλώς τη διακίνηση των εμπορευμάτων. Οι δρόμοι αυτοί ευθύνονται για το ασφυκτικό μποτιλιάρισμα και για τα καθημερινά τροχαία που απειλούν τις ζωές οδηγών και πεζών. Πρόκειται λοιπόν για ένα περιβάλλον που στο σύνολο του εκφράζεται μέσα από ακαλαίσθητους όγκους του μπετόν αρμέ κάτω από τους οποίους μεγαλώνουν παιδιά και ζουν άνθρωποι νευρωτικοί, αγχώδεις, καταδικασμένοι να υφίστανται έναν περίγυρο που σε καμία περίπτωση δεν είναι ο φυσικός τους.
Από τη άλλη πλευρά, οι ρυθμοί της σύγχρονης κοινωνικής «εξελίξεως» -λόγω της εργασίας του καπιταλισμού για την παγίωση και ολοένα ισχυροποίηση του σε παγκόσμιο επίπεδο- αυξάνονται ιλιγγιωδώς και οι ρυθμοί παραγωγής και κατανάλωσης που έχουν επιβληθεί στους «δούλους της δημοκρατίας» είναι συμμετρικά αντίθετοι προς τις αντοχές και τις επιθυμίες τους. Προκειμένου να αντεπεξέλθουν στις απαιτήσεις της κυριαρχίας θα δουλέψουν πολλές ώρες και μάλιστα σε συνθήκες, όπου θα κρίνεται διαρκώς επισφαλής η υγεία και η ζωή. Θα μπουν σε διαδικασίες ανταγωνισμού και εξειδίκευσης και γενικά θα καταβάλουν όλη τους τη δυναμική, προκειμένου να φέρουν εις πέρας την επαγγελματική τους αποστολή. Τον εξαναγκασμό αυτό για την προετοιμασία μιας αποδεκτής και λειτουργικής μονάδας του συστήματος, βιώνει ο άνθρωπος από την παιδική ηλικία κατά τη σχολική περίοδο.
Επιπρόσθετα η εξέλιξη της επιστήμης σε συνδυασμό με την ταχύτατη εξάπλωση της τεχνολογίας έχει σαφώς απελευθερώσει τον άνθρωπο από το άγχος για την κάλυψη βασικών αναγκών, από την άλλη όμως τον έχει εγκλωβίσει μέσα σε μια πληθώρα αγαθών που πρέπει να καταναλώσει καθώς οι επιθυμίες του δεν αναπτύσσονται σύμφωνα με τις επιταγές του «εγώ» του αλλά ανάλογα με τις ρυθμίσεις των θεαματικών μηχανισμών, που λειτουργούν στα αστικά κέντρα.
Μέσα σ’ αυτές τις κοινωνίες της αφθονίας και της υλικής ευημερίας, το άτομο ασφυκτιά κάτω από τον ολοκληρωτισμό των εμπορευμάτων που καθημερινά απασχολούν το χώρο, το χρόνο του, τις ανάγκες και γενικά τη διάθεση της ζωής του. Ο σύγχρονος σκλάβος των μεγαλουπόλεων είναι εξαναγκασμένος καθημερινά να καταναλώνει φάρμακα, συσκευασμένες τροφές, κουλτούρα, γνώση, ψυχαγωγία και να αναλώνεται σ’ οτιδήποτε καταναλώνει τον εαυτό του προς όφελος της κεφαλαιοκρατικής τρομοκρατίας.
Επιπρόσθετα, όλες οι ανέσεις που προσφέρει η παγκόσμια βιομηχανία σε συνδυασμό με την αυτοματοποίηση της τεχνολογίας -συστήματα επικοινωνίας, κλιματισμού, αυτόματοι πωλητές, ηλεκτρονικά μηχανήματα κτλ-, αποτελούν την κλειστή παραγωγική λειτουργία ενός μηχανισμού, κατά τη διάρκεια του οποίου, ή παραγκωνίζεται ή ενίοτε εκμηδενίζεται εντελώς η παρέμβαση του ατόμου και η διάθεσή του για δημιουργικότητα.
Ένα άλλο χαρακτηριστικό των σύγχρονων αστικών συγκροτημάτων, το οποίο ευθύνεται για τη δημιουργία άγχους φόβου και αβεβαιότητας είναι και η αυξανόμενη θεσμοθετημένη βία από τη μεριά του κράτους εις βάρος των καταπιεσμένων. Η αυτογνωσία των αφεντικών οτι παρασιτούν αναφορικά με την επιδίωξη των κοινωνιών για απελευθέρωση -και ο φόβος φυσικά που συνοδεύει τη γνώση τους αυτή- έχει οδηγήσει στη διαρκώς αυξανόμενη αστυνόμευση των αστικών συγκροτημάτων. Συνεπώς καθημερινά, κάθε «ελεύθερος δημοκράτης πολίτης» έχει να αντιμετωπίσει στο διάβα του πάνοπλους αστυνομικούς οι οποίοι με το χέρι σε έκταση και το δάκτυλο στη σκανδάλη πραγματοποιούν εξακριβώσεις, απειλές, απαγωγές, εκτελέσεις ασκούν μια αδυσώπητη τρομοκρατία προσωποποιώντας την κρατική επιβολή και θυμίζοντας βέβαια οτι οι ανθρώπινες κοινωνίες οργανώνονται και συγκροτούνται κάτω από το καθεστώς των όπλων και του φόβου.
Αυτό λοιπόν είναι ένα κομμάτι της καθημερινής ζωής των μεγαλουπόλεων, πλημμυρισμένης από το άγχος, την απομόνωση και αβεβαιότητα, ευθυγραμμισμένη στα πλαίσια της φτώχιας και της καταπίεσης που έθεσαν οι απαιτήσεις της ιστορίας της εκμετάλλευσης. Από την άλλη βέβαια οι επί μακρόν συζητήσεις των μπασκίνων, δικαστών, αρχιτεκτόνων, πολεοδόμων ψυχολόγων για τον εξανθρωπισμό των μεγάλων αστικών συγκροτημάτων, αποτελούν ένα φενακισμό τόσο αστείο όσο αστείος μπορεί να είναι ο εξανθρωπισμός του κράτους και της εξουσίας.
Αναμφίβολο λοιπόν, είναι το γεγονός οτι αυτή η άρρωστη κατάσταση (της επιβίωσης και κοινωνικής αποδοχής) που έχει επιβάλλει η κρατική-οικονομική εξουσία ως σύστημα για τη διάθεση της ανθρώπινης ζωής, είναι το αποτέλεσμα των διεργασιών της για τη διαιώνιση και ισχυροποίησή της πάνω στον τράχηλο των καταπιεσμένων. Από την άλλη δε θα πρέπει να παραβλέπουμε την ιστορική αλήθεια, το γεγονός οτι αυτή η κατάσταση εξωθεί τους αδύνατους στην επιλογή και τη χρήση της απαραίτητης αντιβίας και τους μεταμορφώνει σ’ ένα ηφαίστειο, έτοιμο να ξυπνήσει και να εκραγεί και του οποίου η λάβα θα σπείρει τον όλεθρο και την καταστροφή σ’ οτιδήποτε επί αιώνες τώρα τρομοκρατεί και καταπιέζει…
πηγή: Anarchy Press
1 comments:
Ειναι το μονο ιστολογιο που αξιζει στο αντιεξουσιαστικο/αναρχικο χωρο οι αντιφα παντως παιζουν βρωμικο ρολο επιτελους πρεπει να καταλαβουν οι αναρχικοι οτι η αντιφα φορανε την μασκα του αναρχικου αλλα στην πραγματικοτητα ειναι κρατιστες
Αυτονομος φαιοκοκκινος
Δημοσίευση σχολίου